Monet pohtivat, miten saada asiakkaat koukutettua nykypäivän viesti tulvassa. Tuntuu, että tämäkin keskustelu alkaa olemaan jo yhtä kuiva kuin kelomänty ikimetsässä. Yllätyksekseni sain kuitenkin menneellä viikolla selitellä useasti asiakasprofiilien tarkoitusta ja merkitystä. Päätinpä sitten omaa ajatusmaailmaa kirkastaakseni kirjoittaa pienen ohjeen itselleni (ja teille), jos satun joskus unohtamaan nämä itse.

Ensimmäisenä: Ryhmitellään asiakkaat selkeästi toisistaan erottuviin ryhmiin (markkinoinnin termein: segmentteihin). Yhden asiakkaani tapauksessa: pienet yrittäjät, kasvuhakuiset keskisuuret menestyjät, paikalleen jämähtäneet fossiilit ja ongelmissa olevat epätoivot.

Toisena: Jokaiseen ryhmään kuvitellaan aidon tuntuinen personoitu henkilö, jolla on kuvaava nimi.

Kolmantena: Jokaiselle persoonalle tehdään allaolevan kuvan mukainen määrittely ja mielikuvituksellinen profilointi.

Neljäntenä: Syntyneitä profiileja käytetään markkinointia suunniteltaessa, erityisesti kohdentamisessa, ja palveluiden kehityksessä. Jokaisella profiililla on todennäköisesti omat tarpeet ja tapansa ostaa.

Kuva Passi & Ripatti:n työkalupakista: http://passiripatti.fi/pr-book/empatiakartta/ Alkuperäinen lähde on XPLANE. (Terhi Hänninen)

Takkuaako myynti eikä markkinoinnin teho ole riittävä? Lähetä viesti tai tilaa ilmainen 30 min verkkosparraus!

Shares 0